Stephen Lovell. How Russia Learned to Talk: A History of Public Speaking in the Stenographic Age, 1860–1930. Oxford: Oxford University Press, 2020

Main Article Content

Tatiana Borisova

Abstract

Монография известного британского историка-русиста Стивена Ловелла обращает внимание на интересный парадокс российской истории XIX–XX веков – подозрительное отношение к публичному слову как к «говорильне» в условиях стремительно развивающейся публичной сферы, apriori подразумевающей устную публичную дискуссию. Как объяснить это явление? С одной стороны, как замечает историк, его можно объяснить высоким авторитетом письменной культуры и особенно русской литературы XIX века как движущей силы публичной сферы в России. Такое объяснение можно найти у Гоголя, писавшего, что пока «речистые говоруны» парламентского типа не овладели мыслями россиян, те созревали для чтения вслух и слушания. С другой стороны, как показывает Дмитрий Калугин в своей полемической статье, сама письменная культура утверждала прежде всего монологичное выступление в формате «я памятник себе воздвиг нерукотворный» вне спора и открытой дискуссии (Калугин 2017) (вспомним сетования Чернышевского в «Современнике» о том, что журналов развелось слишком много и нужно сократить их количество до одного-двух по каждой определенной тематике).


Text in Russian

Keywords

Russian Imperia, Publicity, Stenography, Democracy, Media


Abstract 211 | PDF (Русский) Downloads 162
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

  • Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
  • Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  • Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).