Sergei Ushakin. Medium dlia mass – soznanie cherez glaz: fotomontazh i opticheskii povorot v rannesovetskoi Rossii. M.: Muzei sovremennogo iskusstva «Garazh», 2020

Main Article Content

Jan Levchenko

Abstract

Книга Сергея Ушакина, разбирающая историю оптического поворота в культуре России после большевистской революции, написана почти без отсылок к существующим исследованиям. И это понятно. За редким исключением тексты о монтаже, которые доступны на русском языке, либо рассказывают истории людей, придумавших монтаж (вроде Сергея Эйзенштейна или Александра Родченко), либо учат делать монтаж. Ушакин же берет материал – это главным образом советские фотомонтажные плакаты, стенгазеты и книги – и детально разбирает его структуру, то есть совокупность приемов, с помощью которых этот материал организован. Можно было бы сказать, что автор перезагружает структурализм, если бы это слово не было отягощено разнообразными историческими трактовками и не ассоциировалось бы с лингвистическим поворотом в гуманитарных науках, случившимся без малого сто лет назад. Поэтому лучше описать предлагаемый метод как выросшую из структурализма визуальную нарратологию, раскрывающую законы построения произведений с предельно облегченным текстовым элементом и усиленной наглядной выразительностью.


Text in Russian

Keywords

Photomontage, Optical Turn, Photography, Cultural History, Structuralism


Abstract 363 | PDF (Русский) Downloads 227
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

  • Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
  • Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  • Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).