
39

Termination of Journalists’ 
Employment in Russia: 
Political Conflicts and 
Ordinary Negotiation 
Procedures in Newsrooms

Ivan Chupin, Fran oise Dauceґ

Ivan Chupin is an assistant professor of political science at the University Versailles 
Saint-Quentin-en-Yvelines and PRINTEMPS (CNRS). Address for correspondence: 
55 Avenue de Paris, 78000, Versailles, France. chupinivan@yahoo.fr.

Françoise Daucé is a junior member of the University Institute of France (IUF) 
and director of the Centre for Russian, Caucasian, and Central European Studies 
(CERCEC, EHESS–CNRS), and PSL Research University. Address for correspon-
dence: 54 Boulevard Raspail, 75006, Paris, France. francoise.dauce@ehess.fr.

In the media community and sociopolitical publications, every termination of a journal-
ist’s employment in Russia immediately raises suspicions of a crackdown on the “fourth 
estate.” In this article we analyze employment terminations in newsrooms in light of 
the interactions between separating parties. The political disputes that occurred in Rus-
sian news media between 2012 and 2014 shed light on the complex forms of pressure 
and compromise exerted on journalists. We have selected three cases (Gazeta.ru, Kom-
mersant-Vlast’, and Lenta.ru) to illustrate three modalities of regulation of political dis-
putes in the Russian media in the mid-2010s. They show that political control is per-
fectly compatible with the liberal management of press companies, which facilitates the 
use of financial justifications in cases of conflict, and with newsrooms’ commitment to 
social civility, which insures observance of good morals. Despite their differences, the 
three termination cases show the avoidance of politics in the Russian media in three 
ways. Neither authoritarian control nor renunciation on the part of journalists explains 
the exercise of power over the Russian media. It is rather on the side of negotiated ar-
rangements meant to avoid political controversy that we observe the reconfiguration of 
public space in Russia.

Keywords: Russian News Media; Political Disputes; Termination; Dismissal; Control

Whenever a journalist loses his or her job in Russia, the country’s media publications 
are prompt to express suspicions that the “fourth estate” is under attack.1 Termina-

1 The authors are grateful to Gilles Favarel-Garrigues, who discussed and suggested lines of 
thought during a study day at the Sorbonne organized by the ComPol research group of Association 
Française de Science Politique. We are also grateful to Cyril Lemieux and Eric Lagneau for valuable 
comments on earlier versions of this paper.

© 
La

bo
ra

to
ri

um
. 2

01
7.

 9
(2

):
39

–5
8

DOI: 10.25285/2078–1938–2017–9–2–39–58



AR TICLES40

tion cases of chief editors or media professionals are regularly condemned in the 
journalistic community as demonstrating the extreme dependence of editorial poli-
cies on the interests of the elites (Halimi [1997] 2005) or managerial subservience 
to intellectual conformity (Ancelin 2016). In many areas of the world, including Cen-
tral and Eastern Europe (Krasztev and Van Til 2015) and Asia (Zhao 2008), termina-
tion of journalists’ employment is perceived as yet another sign of a tightening of 
authoritarian rule. In France lawmakers have included a preventive provision, a con-
science clause permitting journalists to sever their employment relationship with an 
outlet in case of sale or significant shift in editorial policy (Ader 1997). In Russia, 
however, this provision does not exist, and political domination over the media has 
been a particularly powerful issue since the government took over mainstream news 
channels in the early 2000s. Most observers agree that the state has total control 
over the media (Lipman 2007). They most often refer to television, a de facto govern-
ment-controlled media (Fossato 2005), but print journalists are not exempt from 
pressure either (Pasti 2005). In this restrictive political environment, terminations 
in the so-called independent press2—to use the term of journalists of privately 
owned media whose political lines differ from those of public and semipublic me-
dia—are a particularly sensitive issue. Terminations and newsroom reshufflings are 
condemned by international organizations for press freedom (such as Reporters 
Without Borders) as so many instances of government pressure on the media. 

These condemnations, which are part of a protest campaign based on provisions 
and rules in international law, pay little attention to the way in which the disputes 
actually take place. Soviet-era censorship institutions (Blum 2009) were abolished 
in the late 1980s (Simons and Strovsky 2006), and journalists are no longer submit-
ted to controls by a single ruling party. In this context, how can sociology approach 
the termination of an employment relationship between a journalist and a news-
room? How can one inquire into ordinary termination procedures in order to under-
stand both the conflict and the compromise agreement that makes separation pos-
sible? To answer these questions we have based our study of contract terminations in 
newsrooms on the interactions between the separating parties and conducted an 
inside study of how the people involved in these disputes relate to each other, how 
they justify their actions (Chateauraynaud 2004), and what their justifications tell us 
about both the disputes and compromise agreements—all the while not losing sight 
of the political pressures exerted over newsrooms. The sociology of media does not 
usually address terminations of contracts in dedicated studies. When it does, it in-
stead approaches them from the perspective of scandal construction (Thompson 
2000; Delporte, Palmer, and Ruellan 2001). Terminations are then investigated by a 
sociology of professional relationships focusing on dealings, negotiations, and inter-
play between unions. Studies consist in comparing negotiations and testing their—
if any—sectoral specificities (Béroud and Guillaume 2012; Béroud and Yon 2013; 

2 We use the phrase “independent press” to designate the media not directly owned by politi-
cal authorities. They are independent insofar as they can be patronized by members of the opposi-
tion or derive revenues from sales or web traffic. Here, independence is a moot question, for the 
media can also fall into forms of financial dependence (Vartanova et al. 2016).



Ivan Chupin, Françoise Daucé. Termination of Journalists’ Employment in Russia… 41

Dupuy 2016). On the other hand, approaching termination procedures through the 
exchanges of arguments that shape them allows us to bring to light the negotiating 
leeway needed to reach compromise agreements, collective reference points, and 
emerging calculation spaces (Dobry [1986] 1992; Chateauraynaud 2004:198). The 
mutual agreement to part ways can then be a serious object of analysis.

When dealing with the Russian media, we are faced with the difficulty of choos-
ing an adequate term describing the termination of employment. While the term 
“dismissal” seems the easiest choice, the parties involved seldom use it. Most jour-
nalists in our study resigned of their own accord following arguments with their su-
periors. Organizations promoting the rights of journalists were usually absent from 
the negotiations (the Russian and French systems differ significantly in this respect), 
and recourse to mediation institutions (labor relations board, administrative courts) 
was unthinkable: compromise agreements were negotiated on a one-on-one basis 
between the journalists and their employers. In order best to understand employ-
ment terminations in Russian newsrooms, we have observed how the parties involved 
created a common space for confronting their convictions (Chateauraynaud 2004). 
We have examined three case studies that are both specific to and emblematic of 
three different ways in which employment was terminated. Since the 2011–2012 
winter and anti-Kremlin demonstrations, several disputes involving the state and the 
media have been widely commented on social and independent media. These dis-
putes eventually led to the termination of several chief editors’ employment in Mos-
cow-based general-news outlets. We have selected the departures of journalists from 
Gazeta.ru, Kommersant-Vlast’, and Lenta.ru to see what arguments were exchanged 
during moments of tension inside newsrooms. Our choice was determined by the fact 
that these cases concerned media outlets that kept away from the Kremlin and were 
notorious in Russia and abroad for their—particularly financial—independence. 
They owed this relative independence from the state to advertising revenue gener-
ated mostly by print circulation and/or pageviews. The outlets were general-news 
websites: we have not addressed termination cases in more specialized venues.3 It 
must be noted that terminations have been regularly observed since the early 2010s. 
They increased in number with the Ukrainian crisis and came to be perceived in the 
international press as examples among many of “how Russia’s independent media 
was dismantled piece by piece.”4 The cases we have selected can thus claim to be 
representative. Last, we did not wish to include an analysis of the case of state-
owned media, where practice of (self-)censorship is more routine and less visible in 
the public sphere (Belin 2001; Koltsova 2006).

3 There were other cases concerning more specialized outlets such as free city magazines 
(Bol’shoi gorod) or the cultural website Openspace.ru. In June 2016 top editors of the RBC news 
group (which includes a television channel, a newspaper, and a news website) were ousted after 
they published inquiries on the assets of the country’s main leaders. This recent case is in keeping 
with those described in this article.

4 Konstantin Benyumov, “How Russia’s Independent Media Was Dismantled Piece by Piece,” 
Guardian, May 25, 2016 (http://www.theguardian.com/world/2016/may/25/how-russia-indepen-
dent-media-was-dismantled-piece-by-piece).



AR TICLES42

We have gathered empirical data on the arguments put forward during disputes 
from the press and interviews with the journalists concerned. We encountered diffi-
culty in scheduling interviews with chief editors, and when the latter were available, 
they were pressed for time. Our method was then to systematically combine these 
interviews with anonymized interviews of some of their coworkers with whom we met 
several times to obtain more in-depth information. These interviews were part of an 
inquiry on Russian journalists in the 2010s that was wider in scope; by 2017 we had 
gathered some 60 interviews. As it turned out, six of them were conducted with peo-
ple involved in termination cases. One of our respondents was even involved in sev-
eral of them—he worked at Gazeta.ru, Lenta.ru, and RBC. By adopting this approach, 
we avoided focusing too much on personal cases and could, whenever possible, ren-
der the collective import of the termination issue. We have also used a second 
source—a body of articles in Russian from general-news websites and websites spe-
cializing in the media. Most chief editors’ stands on the issue were published on in-
dependent websites and in the independent media. The media close to the opposi-
tion performs important, noninstitutionalized monitoring of these termination 
cases. However, our research was hampered by the fact that Russia has no unified 
database on the press analogous to France’s Europresse or Factiva. We had no other 
choice but to perform the painstaking work of manually collecting opinion state-
ments on these terminations from several websites. The collected material provided 
information complementing and adding to the interviews and formed a basis for 
more precise wording of the questions of our interview guides. Last, as concerns the 
third termination case, we used a commemorative collection of eyewitness accounts 
posted on Lenta.ru by journalists who had left the online publication. Some of the 
most committed journalists opposing the political regime are indeed intent on pro-
ducing retrospectives of these independent outlets and their histories. Combining 
interviews, our data, and eyewitness accounts has allowed us not to give in to the 
heroic illusion that the people involved fostered about their actions.

Analysis of these cases shows the various ways in which political authorities 
take control over media companies deriving income from their economic success. 
Specificities aside, these three cases give information on the modalities of political 
control in an authoritarian regime (Hibou 2011; Favarel-Garrigues 2014). Looking at 
the first case—that of Gazeta.ru—along the lines described by Béatrice Hibou allows 
us to see how “the most common economic systems and routine economic function-
ing jointly partake of domination mechanisms” (2011:14–15). In the second case, 
that of Kommersant-Vlast’, the argument put forward is not financial but moral: re-
spect for common decency. In the third case, that of Lenta.ru, the political argument 
is directly put forward and leads to termination of employment without negotiation. 
What is striking in the study of these terminations is the depoliticization of negotia-
tions. The depoliticization of internal disputes in the public sphere is undoubtedly 
one of the trademarks of the present regime and the way in which it exercises power. 
When depoliticization is impossible, employment termination leads to the departing 
journalists’ expatriation or abandonment of political journalism.



Ivan Chupin, Françoise Daucé. Termination of Journalists’ Employment in Russia… 43

Use of financial justifications to avoid politics: 
Ga ze ta.ru’s election viol ations map

Since the 2010s, most terminations of journalists have taken place in an extremely 
tense political context. Most often, however, the justifications provided by the actors 
involved typically avoided or downplayed the political nature of the disputes. Jour-
nalists generally put forward deontological arguments while media owners and news-
room hierarchies charged journalists with hindering the business. These formal de-
politicization tactics using financial arguments constitute one among other 
modalities of dispute regulation in authoritarian states. 

A “political” disagreement

A good illustration of negotiated terminations is provided by a dispute occurring in 
2011 in the Moscow press. It concerned Roman Badanin, deputy chief editor of the 
online daily Gazeta.ru. In November 2011, during the Russian parliamentary cam-
paign, Badanin and the elections monitoring organization Golos collaborated in 
posting a map of election violations (karta narushenii) identified in Russia by Golos. 
The journalist justified his action by declaring that it was a “citizen project”: 

On the one hand, violations were obviously occurring. On the other hand, crowd-
sourcing projects were popular and rested on the fact that people volunteered 
information on what they saw. We thought we owed it to our readers.… We told 
them, “Just read, everything’s there! We’re going to check some of the violations, 
but read, everything’s there. It’s your right.”5 

As Badanin stated in 2011 and again when we interviewed him, the map was put 
together from “reports of violations rather than actual vote tampering.”6 The choice 
of a partnership with Golos can be explained, he said, by the fact that, putting aside 
state organizations whose explicit mission it is to monitor, Golos was one of the few 
organizations with enough competence and expertise for this type of monitoring.7

Golos gained visibility from this collaboration thanks to the traffic on Gazeta.ru 
at the time. Between 2010 and 2012 the number of visits per month on Gazeta.ru 
increased from 4 to 10 million, making it one of the most popular websites in Russia.8 
Badanin’s choosing to work with Golos was a form of political/activist involvement in 
keeping with some of his earlier commitments. A graduate in history, he conducted 
expert scientific studies for the International Foundation for Socio-Economic and 
Political Studies (The Gorbachev Foundation). In November 2011, as he was preparing 
the publication of the election violations map, he was asked to publish a publicity 
banner of Vladimir Putin’s political party, Edinaia Rossiia (United Russia), on the 
homepage. This paid ad was part of a PR plan consisting in posting publicity in vari-

5 Interview with Roman Badanin by Ivan Chupin, Moscow, August 29, 2014.
6 Interview with Roman Badanin by Ivan Chupin, Moscow, August 29, 2014.
7 Golos has been compiling a database on election violations since 2008.
8 This information was provided by Mariia Travnikova, Gazeta.ru’s marketing manager, August 

28, 2013 (see Daucé 2014).



AR TICLES44

ous liberal newspapers.9 Badanin met with the editor-in-chief of Gazeta.ru Mikhail 
Kotov, who had formally received this proposition via the marketing department, ex-
pressed his reluctance, and decided not to post the party’s ad, thinking that it could 
have a negative impact on the website’s image. He confided later in an interview with 
the independent website Slon.ru that he regarded this as an attempt by the ruling 
party to subdue the outlet.10 He posted the election violations map instead.

Seeing these conflicting political loyalties between the regime’s party and the 
Golos organization, the general manager of Kommersant, the publishing house own-
ing Gazeta.ru, asked Badanin to withdraw the map. “Our chief editor received a phone 
call from the higher official spheres. It emanated from [Deputy Prime Minister 
Viacheslav] Volodin, or Alisher Usmanov, the owner of the publishing house, I don’t 
know. And they called again and again. And they said that we must remove the map,” 
a journalist from the newsroom said.11 The map was removed from the website on 
November 30, 2011. It was later released again by other media outlets, website of 
radio Ekho Moskvy, Slon.ru, The New Times, and Forbes.ru—Slon.ru and The New Times 
claiming then that they were Golos’s partners. Badanin thought it was disloyal to end 
the collaboration with Golos and resigned from Gazeta.ru.

The management’s financial justification

In this termination case, which was linked to a political publishing choice, the man-
agement’s justifications were not political. The arguments put forward by the owners 
of Gazeta.ru were of a solely financial nature. After the map was posted, Kommer-
sant’s management blamed Badanin for overstepping his bounds, emphasizing that 
his decision not to post United Russia’s publicity caused Gazeta.ru to lose a consider-
able amount of money. Moreover, the spot occupied by the map was also used as an 
argument: it meant a shortfall in advertising revenues. Dem’ian Kudriavtsev, general 
manager of the Kommersant group and informal mediator between the owner and the 
group’s various newsrooms, used the same argument, and so did Mikhail Kotov, a 
coinitiator of the publication of the map. He justified the removal of the map, saying, 
“Because there is much advertising (as is usual in December), the commercial depart-
ment (kommercheskaia sluzhba) considered that money was more important than the 
map.”12 In other words, the decision to post political advertising did not respond to 
a campaign-related duty but rather stemmed from purely commercial considerations. 
After all, Ekho Moskvy and other liberal media had accepted to advertise for United 
Russia. The management stated on the occasion that the newsroom must not inter-

9 Nataliia Rostova, “Roman Badanin: ‘V Rossii v rassledovateli perekvalifitsiruiutsia zhurnal 
pro uspekh i gazeta pro trendy.’” Slon.ru, December 2, 2013 (https://republic.ru/russia/roman_
badanin-1027489.xhtml).

10 “They pay money not for the ad itself but to show us that they can do with us what they 
please.” 

11 Interview with a then journalist at Gazeta.ru by Ivan Chupin and Françoise Daucé, Moscow, 
November 1, 2012.

12 “Zamglavreda ‘Gazety.ru’ uvolilsia iz-za proekta s ‘Golosom.’” Lenta.ru, November 30, 2011 
(http://lenta.ru/news/2011/11/30/gazetaru/).



Ivan Chupin, Françoise Daucé. Termination of Journalists’ Employment in Russia… 45

fere with the commercial department’s decisions to sell advertising on the website.13 
That financial argument was all the easier for the owners and their representatives to 
advance as Gazeta.ru depended almost entirely on advertising—since charging for 
online access is seldom practiced in Russia (Daucé 2014). In a for-profit newsroom 
making extensive use of advertising, the financial argument was considered legiti-
mate.

Making an agreement possible 

How to explain this recourse to financial justifications in a conflict that is clearly 
political? Looking beyond common sense, which naturally points to media authori-
ties’ hypocrisy and collusion with the powers that be, we hypothesize that the dis-
crepancy between the nature of the fault and the justification of the sanction facili-
tates the elaboration of a compromise agreement between the conflicting parties: 
the journalist and his superiors want to leave the space of political confrontation in 
order to settle the conflict amicably. Badanin himself avoided using political argu-
ments and hid behind a “professional” and deontological logic, explaining that the 
map was useful “information” for the readers. 

Interviewer: Was publishing that map a political act? 

Badanin: Not from our point of view. It is part of the media’s work. Seen from 
outside, it must appear as a political act, and this explains why the map was re-
moved.14 

Badanin also downplayed the markedly political nature of Golos. His statement 
shows denial of the political character of his act, which he reduces to a form of pro-
fessional commitment. 

However, Badanin’s deontological claim is hardly tenable. Professionalism in 
Russia is hardly guided by established codes of ethics. In the early 1990s some news-
papers acquired such codes—Izvestiia did on January 29, 1993, Nezavisimaia gazeta 
envisaged doing so but eventually gave up the idea, and Ekho Moskvy acquired stat-
utes by which its newsroom still abides today. This is not a general trend, however. 
Most often, these codes of ethics are calqued on foreign ones, as is the case for the 
dogma of Vedomosti, based on the rules and regulations of the Financial Times. At the 
time, these codes were meant to differentiate these publications from more finan-
cially dependent ones, suspected of corruption.15 At this point, Russian journalists’ 
deontology depends less on written texts than on their own definition of their trade 
and the acceptability of its rules to them. The TV channel Russia Today has also is-
sued a newsroom guide for its editorial team (Obmanets 2011:43–45).

13 “Otstavki v ‘Kommersante’: Oligarkh Usmanov posle vyborov obvinil ‘Vlast’’ v ‘melkom 
khuliganstve.’” Newsru.com, December 13, 2011 (http://www.newsru.com/russia/13dec2011/
kommer.html).

14 Interview with Roman Badanin by Ivan Chupin, Moscow, August 29, 2014.
15 The Russian term dzhinsa refers to commissioned articles passing off as news items 

(Daucé 2016).



AR TICLES46

The dispute at Gazeta.ru, strikingly, ended with an amicable contract termination. 
Recourse to nonpolitical justifications allowed the parties concerned to part peace-
fully (without a lawsuit, for example). “There are no firings, there only are disagree-
ments leading to resignations,” a Gazeta.ru journalist noted.16 Officially, Badanin’s de-
parture was justified by Gazeta.ru’s economic management imperatives on the one 
hand and by professionalism or journalistic ethics on the other. At the conclusion of 
the dispute, Badanin resigned (uvolilsia). The protagonists did not lose face, reached 
agreement by mutual consent, and avoided lawsuits or an open political conflict.

Badanin’s departure did not trigger any collective support in the newsroom. 
Gazeta.ru’s political department journalists admitted having debated on the attitude 
to adopt. Kotov’s staying on the staff and asserting that he wanted to protect the 
newsroom from Kudriavtsev’s interventions sufficed to persuade most journalists to 
stay. As one of them stated, 

Badanin said that he would not be the leader of the opposition. He said it was 
our decision. First, to discuss among ourselves and then, with Kotov. Kotov said 
that he didn’t want this dispute and that we had to accept what was happening. 
“It will be business as usual, but without Badanin. I give guarantees that I will 
minimize damage to the newsroom.”17 

The majority of journalists decided to stay. However, looking at the two years 
following this event, one sees that most of the political and social journalists pro-
gressively left the website, one by one. They did sever their ties with the newsroom, 
but their departure was negotiated and gradual.

There is another factor hindering mobilization: the offending journalist was not 
definitively stigmatized on the job market. His relative ease in finding new employ-
ment abated other journalists’ fear of losing their jobs. Badanin left Gazeta.ru and 
was hired at the RBC media group. After RBC ran into trouble in June 2016,18 he 
started working as editor-in-chief for the independent TV channel Dozhd’. This shows 
that termination by mutual agreement is no obstacle to finding employment at an-
other media outlet—probably because the separation did not evolve into a political 
scandal. After their negotiated departures, the journalists mobilized their friend and 
family networks to put their skills to work in another newsroom. At the end of a po-
litical dispute cloaked in financial garb, recourse to personal connections helps soft-
en the consequences of the termination. It even seems that “blows” of this type, 
dealt to journalists of the “liberal” media community by managements wary of alien-
ating the Kremlin, turn them into patented professionals (Chupin and Mustafina 
forthcoming).

16 Interview with a Gazeta.ru journalist by Ivan Chupin and Françoise Daucé, November 1, 2012.
17 Interview with a Lenta.ru journalist by Ivan Chupin, Moscow, June 27, 2014.
18 He, together with one of his deputy editors, Elizaveta Osetinskaia, was dismissed from RBC 

following a complex episode involving both financial problems and editorial disagreements inside 
the group. The group’s owner was oligarch Mikhail Prokhorov, Putin’s challenger in the presidential 
election of March 2012. 



Ivan Chupin, Françoise Daucé. Termination of Journalists’ Employment in Russia… 47

Moral justification in a political dispute: 
Vl ast’s  insulting scribble 

The second case of our analysis is based on recourse to moral justifications in a po-
litical dispute. Here, the offending editor-in-chief and his superiors put forward 
moral justifications having to do with good morals in order to avoid a political con-
frontation. The dispute shifted from politics to civility and polished courtesy. The 
political gesture was no longer at the heart of the issue. What was, however, was the 
publication of an expletive on the glossy pages of a magazine. This shift permitted 
to elaborate an amicable arrangement between the management and the journalist 
and to organize a departure without a public conflict and recourse to a third party 
(such as a labor union or court).

A political disagreement

After the December 2011 parliamentary elections the weekly newsmagazine Kommer-
sant-Vlast’ published a photograph of a ballot scribbled with obscenities directed 
against Putin. The photograph appeared in a report on expatriates voting at the Rus-
sian consulate in London. The day following the release, the owner of Kommersant 
Publishing House Alisher Usmanov declared on Gazeta.ru that he had fired chief edi-
tor Maksim Koval’skii. He also decided to fire Andrei Galiev, general manager of the 
publication’s holding company, and Veronika Kutsyllo, deputy editor of Kommersant-
Vlast’. Usmanov, a billionaire, owner of the large Metalloinvest mining company, and 
deputy general director of Gazprom Investholding, has close ties with the Kremlin. 
He bought the magazine in August 2006 above the market price as a “prestigious 
asset.” Formally, as owner, he could not himself fire a Kommersant journalist and 
needed approval from the board of directors (sovet direktorov), but he just went ahead 
and announced the dismissals.

Koval’skii had to leave his post. He later explained, “When I published the ballot, 
I knew I would be fired. Azer [Mursaliev, chief editor of Kommersant Publishing 
House] had asked me to remove it. But I sent it to … Putin instead.”19 Koval’skii 
presented his action as a form of “professionalism.” He explained in an interview 
that he decided to publish the ballot because it was deemed legally valid by the 
Yabloko Party but not counted because of its insulting character. He included a cap-
tion reading, “A correctly marked ballot that was ruled invalid.” Another reason, he 
said, was the fact that publications of this type are “common practice” in the foreign 
press. 

I asked an editor to look at other international titles, foreign news agencies, 
pictures of prominent political figures. You see “Fuck Bush, Fuck Sarko” almost 
everywhere. Why not? Was I supposed to hide this? Even Le Figaro features such 
language. As far as I know, nobody ever got fired for publishing such pictures. So, 
why hide them?20 

19 “Razgovory o media: Maksim Koval’skii i Mikhail Zygar’.” Afisha Daily, August 3, 2012 
(https://daily.afisha.ru/archive/gorod/archive/media-kovalski-zygar/).

20 Interview with Maksim Koval’skii by Ivan Chupin, Moscow, July 22, 2014.



AR TICLES48

Unlike Badanin, Koval’skii acknowledged the “political” character of his dismissal. 
Since his coverage of the 2014 Winter Olympics, he had been at odds with Kudriavtsev, 
the representative of the owner’s interests, who, in Koval’skii’s terms, was “a doormat 
for the Kremlin.” “It was clear to me that he wanted to fire me. But if they were to kill 
me, it had better be big. That’s why I published the picture.”21 In the same logic, after 
Badanin resigned from Gazeta.ru, Koval’skii asked him to publish an article in Kommer-
sant-Vlast’ in order to demonstrate his editorial independence to Kudriavtsev. 

The “moral” fault discourse

From the point of view of the newsmagazine’s management, the debate occurring 
during the conflict was not officially political even though the article dealt with the 
elections. The fault was considered moral. For Kudriavtsev, publishing the ballot was 
a violation of Kommersant’s internal rules, journalistic standards, and even of the 
Russian Federation’s laws.22 Usmanov justified the decision to fire Koval’skii by argu-
ing that “journalistic ethics had been violated.” According to him, the published 
materials “border on petty hooliganism.”23 Publication of a photograph with “uncen-
sored language” was a breach to moral and ethical principles. In order best to under-
stand this situation, one must take into account the specific character of mat, a 
language condemned by the upper classes for its vulgarity but widely used by the 
lower classes. It is under severe scrutiny in the media and has been legally banned in 
the registered media since 2013.

Koval’skii interpreted the situation with reference to tradition rather than 
politics: 

I understood perfectly well why Usmanov did it. He’s from an Eastern culture, 
and what matters to him is respect for the elders. I am his slave and he’s Putin’s 
slave. It’s a ladder. And he found himself in a situation where Putin could ask 
him, “how come your slave did that to me?” And, like an emperor, Usmanov 
showed that he could punish his own slave himself. The first time he came by 
Kommersant, we asked him if he was going to control the paper’s editorial policy. 
He said no, only if my honor is concerned. I understood that this would be a key 
issue in our freedom of speech. Honor means friendship, friendship means loy-
alty [vernost’]. He’s my friend, I can’t do that. When asked for comments, I said 
that it was a question of honor for him, that he had his own conception of honor, 
and that I had mine.24 

Koval’skii shifted the conflict to the domestic sphere, a sphere founded on tradi-
tion and domination by elders (Boltanski and Thévenot 1991). When publicly express-
ing his views, he abstained from referring to a political conflict with his management.

21 Interview with Maksim Koval’skii by Ivan Chupin, Moscow, July 22, 2014.
22 “Koval´skii uvolitsia iz ‘Kommersanta’ po soglasheniiu storon.” Lenta.ru, December 16, 2011 

(http://lenta.ru/news/2011/12/16/kovalsky).
23 “Alisher Usmanov o kadrovykh izmeneniiakh v ID ‘Kommersant.’” Gazeta.ru, December 13, 

2011 (https://www.gazeta.ru/news/lastnews/2011/12/13/n_2133038.shtml).
24 Interview with Maksim Koval’skii by Ivan Chupin, Moscow, July 20, 2014.



Ivan Chupin, Françoise Daucé. Termination of Journalists’ Employment in Russia… 49

Agreement on the disagreement

After Koval’skii was fired from Kommersant-Vlast’ and appointed editor-in-chief of the 
website Openspace.ru, he attempted a political interpretation of his conflict with his 
superiors. “As it turns out, there have been many changes in the last six months—for 
Dem’ian Kudriavtsev and myself, they were political; for OpenSpace, they were finan-
cial; and for Bol’shoi gorod and Citizen K, they were somewhere in between.”25 He 
thought that the Kremlin’s influence was increasing.26 In his view, “The Kremlin used 
to be only interested in TV. With the protest movements, the authorities got scared 
and turned their attention to the printed press.”27 However, as there was no outward 
evidence of interference by the authorities, avoiding politics made negotiable ways 
out of the conflict possible. Two days after the publication of the offensive ballot, TV 
journalists asked Putin what he thought of it. The Putin explained that he had no 
problem with the publication, especially as the ballot came from London, where Boris 
Berezovsky lived at the time.28 Two hours after the interview in which the president 
showed a liberal attitude, Kommersant’s General Manager Kudriavtsev went to 
Koval’skii’s office with a new offer. The following is Koval’skii’s account of the conver-
sation: 

“Listen, Maks, there’s still a way out. Will you stay if the stockholder cancels the 
dismissal?” He said the whole thing was no big deal. That’s the way it works 
[laughs]. But then, my deputy editor had already resigned from her post. She was 
leaving. She couldn’t go back on her decision, and if I stayed and she was leav-
ing, it would have looked weird. Secondly, I had said everywhere, including the 
international media, that I was leaving because I had been fired. I simply would 
have lost face if I had stayed on the staff. It would have been interpreted as a 
Kremlin scheme—he’s leaving, but in fact, he’s staying, as if it had been planned 
beforehand. I could not afford this reputation. I’m leaving, this means I’m leav-
ing, and I left.29 

He left in December 2011. Officially, his departure was mutually agreed upon (po 
soglasheniiu storon). In spite of its sensational nature, this ousting did not prevent 
Koval’skii from continuing working for Kommersant (then under Kudriavtsev’s man-
agement), particularly for television. This tends to support the fact that, in spite of 
what happened, he was recognized by his profession regardless of strong political 
divergences.

Koval’skii’s ousting mobilized collective support and his fellow journalists ad-
dressed an open letter to Usmanov. Initiated by an acquaintance of 16 years, the 

25 Asia Dunaevskaia and Asia Chachko, “Eks glavred ‘Kommersanta-Vlast’’ Maksim Koval’skii 
vozglavil redaktsiiu OpenSpace.” Bol’shoi gorod, June 25, 2012 (http://www.bg.ru/news/11283/).

26 He cited as evidence the dismissal of Aleksandr Gerasimov, chief editor at Citi FM radio sta-
tion, which took place at the same time as his, in December 2011.

27 Interview with Maksim Koval’skii by Ivan Chupin, Moscow, July 20, 2014.
28 The Russian oligarch lived in exile in Berkshire. He died in his house in March 2013. 
29 Interview with Maksim Koval’skii by Ivan Chupin, Moscow, July 20, 2014.



AR TICLES50

letter was signed by 35 people (journalists and a member of the board of directors 
in charge of marketing), who later met with the owner. “We regard [Koval’skii’s] 
dismissal as an act of intimidation aimed at preventing any criticism of Vladimir 
Putin, even if expressed indirectly through photographs of texts in which he is 
mentioned without due respect…. We are forced into cowardice, this is injurious 
to dignity,” the letter said. Vladimir Iakovlev, the original founder of Kommersant, 
acted as moral authority by supporting the letter. The secretary general of the 
journalists’ union stated on the radio station Ekho Moskvy that the union con-
demned “censorship.” However, the signatories did not leave their posts. Koval’skii 
explained this by the fact that they were comfortable at Kommersant-Vlast’ and 
did not want to lose prestigious jobs. He himself was reinstated after his dis-
missal, working on special editorial projects. This shows that these dismissals can 
sometimes be reversed.

When journalists mobilize:  The resignation  
of Lenta.ru’s editorial te am 

If terminations do not usually turn into scandals, tensions at Lenta.ru in March 
2014 showed how an internal dispute could become public. In a tense political 
context due to the situation in Ukraine, a change in modes of media regulation 
caused an open conflict. The termination case of Lenta.ru’s editor-in-chief Galina 
Timchenko differs from those described above. Since the intensification of conflict 
with Ukraine, media regulation had been characterized by more direct political in-
terference from the authorities and a more severe curbing of freedom of speech. 
What makes this case different from the other two is the direct political interfer-
ence in the functioning of a particularly economically successful website that was 
the leading Russian news website in 2014. Moreover, it affected an editor-in-chief 
who had managed to establish charismatic authority based on personal involve-
ment and directive management. Finally, unlike the first two cases, it triggered a 
very active mobilization among other journalists. We will try to explain this phe-
nomenon here.

A critical newsroom

Created in 2000, the Lenta.ru website occupied a central place in the Russian gen-
eral-news media landscape in 2014, when it reached a record 20 million visitors 
and 130 million clicks per month.30 Its owner Aleksander Mamut was a banker who 
diversified his investments by buying insurance stock. He was an economic ad-
viser for President Boris Yeltsin’s administration in 1998 and 1999. He then turned 
to the media and founded the SUP consortium in 2007, which bought LiveJournal 
in 2008, as well as restaurants, theaters, banks, and steel industries (Polymetal 
Company). He is said to be on good terms with Putin. Paradoxically, the website’s 

30 Victor Smeyukha, “La censure frappe en pleine crise de Crimée.” Courrier International, 
March 15, 2014 (http://www.courrierinternational.com/article/2014/03/15/la-censure-frappe-
en-pleine-crise-de-crimee).



Ivan Chupin, Françoise Daucé. Termination of Journalists’ Employment in Russia… 51

financial success turned out to be detrimental to the newsroom: “With such a 
large audience it was impossible not to catch the authorities’ or the oligarchy’s 
attention,” Timchenko later reckoned. “It could not but be a cause of worry. The 
higher your influence, the higher the risk.… Websites like ours must be tightly run 
or controlled.”31 Timchenko protected her autonomy against official circles. She 
did not take part in meetings of chief editors with the press office of the presiden-
tial administration.32 A journalist explained, “She would miss Putin’s invitations, 
balls, and inaugurations, she did not socialize with Kremlin people when others 
did because they wanted to hobnob with Putin’s entourage and avoid being oust-
ed should trouble occur.”33 Timchenko was always cautious when it came to poli-
tics. “Lenta.ru’s policy was to keep away from politics. We never published any-
thing on Putin’s party, United Russia, or on possible disputes.… Investigating on 
how United Russia used public funds was not our business, but that of Novaia 
gazeta or Vedomosti. We strove to go unnoticed and unhurt,”34 a former Lenta.ru 
correspondent explained.

Shielded by its distance from politics, the website had already distinguished it-
self with critical publications. During the December 2011 parliamentary elections, 
Lenta.ru journalist Il’ia Azar published an article entitled “The Carousel Is Broken,” in 
which he documented electoral violations. In one evening the article received more 
than 300,000 clicks.35 It was posted at 6:00 p.m., and by 4:00 a.m. it had been de-
leted by decision of the owner. Timchenko’s dismissal was already in the offing. The 
website gave further evidence of its independence by featuring the video report 
project Srok. The Russian term srok means “term,” as in “One term in office and one 
term in jail.” The authors planned to make a documentary compiled from video foot-
age shot during the 2011–2012 winter demonstrations. As members of the project 
were hosted by Lenta.ru’s special projects, they acquired journalist credentials. In 
December 2012, the footage caught the attention of the Investigative Committee of 
the Russian Federation after the apartment of one of the authors was searched dur-
ing an inquiry related to the Bolotnaia Square case.36 In addition, during the Ukrai-
nian crisis, the team had also been on Maydan Square in Kiev, where they gathered 
numerous reports by Russian-speaking Ukrainians not fitting the “fascist” stereo-
types conveyed by state television. Lenta.ru had also made a number of critical re-
ports on sensitive themes in Russia: the Bolotnaia Square case, the Gay Pride parade, 
and the Sochi Winter Olympics.

31 Nataliia Rostova, “Galina Timchenko: ‘Mozhet, u kogo-to eto trafik, a u menia – auditoriia.’” 
Slon.ru, March 18, 2014 (https://republic.ru/world/galya_galya-1072609.xhtml).

32 Chief editors of most media outlets—mainly television—are regularly invited by the presi-
dential administration.

33 Interview with a Lenta.ru journalist by Ivan Chupin, Moscow, June 27, 2014.
34 Interview with a Lenta.ru journalist by Ivan Chupin, Moscow, June 27, 2014.
35 Interview with Il’ia Azar by Ivan Chupin and Renata Mustafina, Moscow, December 2012.
36 “Rezhissera ‘Sroka’ doprosili v SK.” Lenta.ru, December 10, 2012 (http://lenta.ru/

news/2012/12/10/kostomarov/).



AR TICLES52

“Extremism” as a pre text for dismissal

In March 2014 Azar posted an interview with Andrei Tarasenko, leader of the Kiev 
section of the Ukrainian far-right organization Pravyi Sektor. He inserted a hyperlink 
to a 2008 interview with Ukrainian far-right leader Dmytro Iarosh published by an-
other site. Following the publication, Lenta.ru’s editors received a warning from the 
communications regulatory agency Roskomnadzor. According to the legislation in 
force, a media outlet can be banned automatically and blocked on Russian territory 
if it receives three warnings in less than a year. Roskomnadzor incriminated the hy-
perlink to Iarosh’s interview, condemning an “extremist” publication.37 According to 
the agency, Iarosh asserted in the linked interview that “Ukraine’s worst external 
enemy is the Russian Empire.” Roskomnadzor regarded this as an extremist incite-
ment of racial hatred and preempted its right to take prophylactic and binding mea-
sures to put an end to this infraction and demanded that the link be deleted within 
ten days. Timchenko complied in order to prevent the website from being shut 
down.38 This gesture of goodwill was not enough, since Mamut asked both Timchenko 
and Azar to leave. The following is Timchenko’s account of her termination interview: 

Timchenko: I went to General Manager Mamut’s office. Only he and I were pres-
ent. He told me that he wanted to terminate our employment relationship, and I 
said it came as no surprise. The interview lasted five minutes. He said he wanted 
to appoint Aleksei Goreslavskii as editor-in-chief.… I wished Aleksei good luck 
in this difficult task and went for my stuff.

Interviewer: Were you given a reason for the termination?

Timchenko: No.39

What makes this situation different is that Timchenko was not notified verbally 
or in writing and was not given the reason for termination during the interview. This 
blocked possibilities for a negotiation and compromise agreement. Instead, Mamut 
used the charge of “extremism” formulated by Roskomnadzor according to the laws 
in force. Legal and institutional logic prevailed, making an amicable settlement im-
possible. This situation echoed the tightening of control over news websites during 
the Ukrainian conflict and the subsequent narrowing of journalists’ room for maneu-
ver (Daucé 2014). At a time when the media had become polarized (Chupin 2014), the 
reasons for termination became more openly political. They could be openly ex-
pressed because of the tightening of control over news content.

37 Federal’naia sluzhba po nadzoru v sfere sviazi, informatsionnykh tekhnologii i massovykh 
kommunikatsii (Roskomnadzor), Preduprezhdenie, March 12, 2014 (http://rkn.gov.ru/docs/Predu-
prezhdenie_12032014.pdf). 

38 Daniil Aleksandrov, “Glavred Lenty.ru Galina Timchenko ostavit svoiu dolzhnost’.” Slon.ru, 
March 12, 2014 (http://slon.ru/fast/russia/glavred-lenty-ru-galina-timchenko-ostavit-svoyu-dol-
zhnost-1069429.xhtml).

39 Nataliia Rostova, “Galina Timchenko: ‘Mozhet, u kogo-to eto trafik, a u menia – auditoriia.’” 
Slon.ru, March 18, 2014 (https://republic.ru/world/galya_galya-1072609.xhtml).



Ivan Chupin, Françoise Daucé. Termination of Journalists’ Employment in Russia… 53

From mobilization to abandonment of journalism 
and expatriation

Timchenko’s termination, unlike Badanin’s and Koval’skii’s, was immediately followed 
by a collective reaction from her editorial team. On March 13, 2014, Slon.ru posted: 
“Yesterday one of the biggest Russian media scandals of recent years broke out, as 
the result of which the majority of journalists left the country’s largest online media 
outlet” (Timchenko 2015:322). How is one to understand this scandal, considering 
that mobilization was relatively weak (not to say lacking) in the cases described 
above? Lack of mobilization among journalists seems to be the rule. This can be ex-
plained by the weakness of journalistic and professional unions (Soiuz zhurnalistov). 
The Soviet-era journalists’ union, in which membership was quasicompulsory, was 
thoroughly restructured in 1993.40 It has several local networks and claims a 
100,000-strong membership throughout the country. However, most of the indepen-
dent media journalists whom we interviewed in Moscow question its professional 
credibility. A journalist working at the time at Gazeta.ru said, 

We’ve had terrible relationships with the Russian Union of Journalists since one 
of my colleagues published an article showing that the union issued press cards 
just to give access to reduced entrance in museums and reduced airlines tickets. 
We are pariahs in the Union. None of my friends are members.41 

The Union therefore seems to be an organization representing journalists close 
to state media, serving honorific functions (e.g., granting medals and prizes), and 
representing the profession abroad. There is no consensually recognized structure 
susceptible of mobilizing support for certain chief editors throughout the media 
community. Most of the time journalists are alone in defending their jobs when in 
conflict with their hierarchy or Kremlin representatives.

In the case of Lenta.ru, mobilization was significant. Most likely, the speed of 
the decision process together with Roskomnadzor’s direct administrative interfer-
ence produced an injustice frame facilitating radicalization among certain journal-
ists (Gamson 1992). First of all, the mobilization was due to Timchenko’s charismatic 
leadership. She had worked some 15 years at the publication and had recruited most 
of the team. In the early years, the small size of the staff (10–15 people) allowed her 
to develop personal relationships with employees. A former department head de-
scribed the friendly work atmosphere in the newsroom in these terms: “We were 
driven. People would go to concerts together; they’re my friends. They all under-
stood that they could not stay.”42 In general, close social relationships of this type 
constitute a contributing factor for mobilization (Benquet 2011). 

40 At that time, the Journalists’ Union of the Soviet Union became the Russian Union of Jour-
nalists.

41 Interview by Ivan Chupin and Françoise Daucé with a Gazeta.ru journalist, Moscow, Novem-
ber 1, 2012.

42 Interview with a Lenta.ru journalist by Ivan Chupin, Moscow, July 2, 2014.



AR TICLES54

An additional factor in the mobilization of journalists seems to be the choice of 
Goreslavskii as Timchenko’s successor, which gave a political dimension to the con-
flict.43 Goreslavskii was regarded as an agent of the Kremlin in charge of curbing the 
publication’s independence. Timchenko had always handled government pressure 
personally. She eventually came to play a protective role for her team vis-à-vis po-
litical pressures. Goreslavskii was known in Russia for his work at the progovernment 
news website Vzgliad. Il’ia Krasil’shchik, the then editor-in-chief of Afisha, publicly 
chided a “friend of the Kremlin” on Facebook. Anton Nosik, who launched Lenta.ru, 
told the British daily Financial Times that Goreslavskii had completely overhauled the 
editorial team of Gazeta.ru, “which has become nothing more than a government 
news agency.”44 When the incoming editor-in-chief first met with the editorial team, 
he was asked if he was committed to continuity in editorial policy.

When I saw the new chief editor and how he answered questions, I understood 
that I could never work with him. He didn’t answer the questions, everything he 
said was bullshit. He was asked: “What are your plans?”—“I don’t know.” “How 
do you see the future of the website?”—“I don’t know.” “Whom are you planning 
to hire?”—“I don’t know.” “How can you manage without the editorial team?”—
“I don’t know.” “Why did you become editor-in-chief?”—“The owner asked me 
and I accepted.”

What was to be done? A few days later, he removed an article. The Federation 
Council had allowed Putin to wage war in Crimea. The decision violated interna-
tional laws. We wrote about those violations, he read the article and asked us to 
remove it from the main pages. Everything became clear at once. Why work with 
a boss you don’t respect? And besides, you know that he won’t support you.45 

The editorial team posted a statement on social media that soon gathered 
50,000 “likes”: “Replacing an independent editor-in-chief with a pliable, Kremlin-
friendly individual constitutes a violation of the media law, which stipulates that 
censorship is unacceptable.… The trouble isn’t that we’ve got nowhere to work. The 
trouble is that you, it seems, have nothing to read” (Timchenko 2015:333). Eighty-
four members of the editorial team signed the statement, and 39 resigned. Timchen-
ko left her job and the country and launched a new website, Meduza, in Riga, Latvia. 
Several resigning journalists joined the startup, definitely breaking with the Russian 
media and its owners. In this third case, reconciliation and reemployment in the 
Moscow media community were not possible and led to the fired chief editor’s expa-
triation. In the absence of acceptable justifications on both parts, employment was 
terminated without a compromise agreement.

43 Editor, “New Editor-in-Chief of Lenta.ru: I Don’t Know Why You Need Me.” The Interpreter, 
March 20, 2014 (http://www.interpretermag.com/new-editor-in-chief-of-lenta-ru-i-dont-know-
why-you-need-me/).

44 Sébastian Seibt, “Comment le Kremlin utilise la crise en Ukraine pour contrôler les medias.” 
France 24, March 13, 2014 (http://www.france24.com/fr/20140313-lenta-kremlin-poutine-crise-
ukraine-controle-media-crimee).

45 Interview with a Lenta.ru journalist by Ivan Chupin, Moscow, July 2, 2014.



Ivan Chupin, Françoise Daucé. Termination of Journalists’ Employment in Russia… 55

Conclusion

Observation of political conflicts in the Russian media between 2012 and 2014 helps 
shed light on the complex forms of pressure and compromise exerted on Russian 
news journalists. The disputes that we have studied here were clearly sparked by in-
cidents perceived as political. But these three cases bring out several modes of regu-
lation of political disagreements in the media. In the first two cases, acceptable jus-
tifications allowed both parties to find a solution and “save face.” Managements put 
forward financial (Gazeta.ru) or moral arguments (Kommersant-Vlast’). Journalists 
consistently put forward work ethics and concern for keeping the public informed 
(Lemieux 2000). The protagonists distanced themselves from the political nature of 
the controversy, thereby allaying the violence of the termination. While the journal-
ists’ first motivations can be regarded as political—and therefore transgressive—
justifications for their departures were not. The disputes were qualified in a different 
register. Shifting the set of arguments from the political to the financial or moral 
arenas made negotiation and separation on mutual agreement possible. These inter-
pretative shifts are important because they allow us to understand how termination 
compromise agreements are reached. They allow both parties to avoid politics and 
subsequent irreversible terminations. Journalists can be rehired in other Moscow 
media outlets. In the third, Lenta.ru’s, case, the dispute was more directly political. 
Dismissal was consequential to the state administration Roskomnadzor’s warning. 
Skirting a political conflict was neither possible nor attempted by the parties in-
volved. The political nature of the confrontation caused a scandal and the collective 
resignation of the editorial team. The conflict then came to an end through renun-
ciation and withdrawal—in this case the expatriation of a chief editor and part of 
her team. Here, the sanction by a state institution and lack of justification for the 
dismissals contributed to the editorial team’s realization of the higher, political, 
stakes involved in the conflict.

These three examples allow us to show the diverse ways in which political con-
flicts were regulated in the Russian media in the mid-2010s. They show that the pres-
sures exerted on the media do not necessarily entail that the authorities take control 
of newsrooms (nationalization of television channels is not the sole control instru-
ment) or direct physical violence. Political control is perfectly compatible with the 
liberal management of media companies, which facilitates recourse to financial jus-
tifications in case of a conflict (lack of advertisement revenues, detrimental effect 
on the publication’s image, sponsors’ concerns, etc.) or with a company’s commit-
ment to civility, which insures observance of good morals. Every termination involves 
power relationships but also mutual compromise agreements between the editor-in-
chief, certain journalists, the owner, and his intermediaries, who often act as infor-
mal mediators. When politics cannot be kept at bay, the crisis becomes a scandal and 
the separation is public and abrupt. Termination and expatriation put a radical end 
to the conflict. Despite their differences, the three cases nonetheless contribute to 
showing three modalities of avoidance of politics in the Russian media, and this in 
the three ways described by Nina Eliasoph. As she explains, “Common sense and 
much social research direct our attention to two common ways of understanding 



AR TICLES56

apathy and engagement: one focuses on structural power, the other on beliefs.… 
Neither the ‘inner’ not the ‘outer’ approach pays enough attention to the ‘in-be-
tween’—to the ways people talk to each other about the political world and their 
place in it” (Eliasoph 1998:230–231). The present article is based on the study of 
this in-between, in which compromises are worked out in Russian newsrooms. Nei-
ther authoritarian control nor renunciation on the part of journalists fully explains 
how control is exerted over the Russian media. It is rather in negotiated compro-
mises meant to avoid political controversy that reconfigurations of the public space 
are achieved in Russia.

Translated from French by Christine Colpart

References
Ader, Basile. 1997. “Les Collaborateurs de la Rédaction.” Legicom 14(2):1–4.
Ancelin, Aude. 2016. Le Monde Libre. Paris: Des Liens qui Libèrent. 
Belin, Laura. 2001. “Political Bias and Self-Censorship in the Russian Media.” Pp. 323–342 in 

Contemporary Russian Politics: A Reader, edited by Archie Brown. Oxford: Oxford University 
Press.

Benquet, Marlène. 2011. Les Damnées de la Caisse: Enquête sur une Grève dans un Supermarché. 
Bellecombes-en-Bauges, France: Le Croquant.

Béroud, Sophie, and Cécile Guillaume. 2012. “La Spécificité de la Représentation des Journalistes 
en Question: Les Implications de la Loi du 20 Août 2008 dans les Secteurs de la Presse.” Travail 
et Emploi 131:89–101.

Béroud, Sophie, and Karel Yon, eds. 2013. “Quand la Loi Entre dans les Mœurs: Le Nouveau Droit de 
la Représentativité Syndicale (Loi du 20 Août 2008) et ses Implications dans les Entreprises 
et les Branches Professionnelles.” Final Research Report. Laboratory TRIANGLE (UMR 5206), 
Lumière University Lyon 2. 

Boltanski, Luc, and Laurent Thévenot. 1991. De la Justification. Paris: Gallimard.
Blum, Arlen. 2009. Ot Neolita do Glavlita. Saint Petersburg: Izdatel’stvo imeni N.  I. Novikova.
Chateauraynaud, Francis. 2004. “Invention Argumentative et Débat Public: Regard Sociologique 

sur l’Origine des Bons Arguments.” Cahiers d’Economie Politique 47(2):191–213. 
Chupin, Ivan. 2014. “Des Médias aux Ordres de Poutine? L’Emergence des Médias d’Opposition en 

Russie.” Savoir Agir 28:33–38.
Chupin, Ivan, and Renata Mustafina. Forthcoming. “Quand le geste découvre le militant: Retour sur 

quelques cas d’entrée en journalisme d’opposition dans la Russie contemporaine.” Critiques 
internationales.

Daucé, Françoise. 2014. “Le Journalisme en Ligne en Russie: Les Contraintes Ordinaires du Contrôle 
Politique.” Les études du CERI no. 203, Centre d’Études et de Recherches Internationales. 
Retrieved October 6, 2017 (http://www.sciencespo.fr/ceri/sites/sciencespo.fr.ceri/files/
Etude_203.pdf).

Daucé, Françoise. 2016. “Dzhinsa.” In The Global Encyclopaedia of Informality: Towards Understand-
ing of Social and Cultural Complexity, Vol. 2, edited by Alena Ledeneva. London: UCL Press.

Delporte, Christian, Michael Palmer, and Denis Ruellan. 2001. Presse à Scandale, Scandale de Presse. 
Paris: L’Harmattan.

Dobry, Michel. [1986] 1992. Sociologie des Crises Politiques. Paris: FNSP. 
Dupuy, Camille. 2016. Journalistes: Des Salariés comme les Autres? Représenter, Participer, Mobiliser. 

Rennes, France: Presses universitaires de Rennes.
Eliasoph, Nina. 1998. Avoiding Politics: How Americans Produce Apathy in Everyday Life. Cambridge: 

Cambridge University Press. 



Ivan Chupin, Françoise Daucé. Termination of Journalists’ Employment in Russia… 57

Favarel-Garrigues, Gilles. 2014. “Pouvoir et Coercition en Russie: Des Entrepreneurs de Violence à la 
‘Dictature de la Loi.’” Accreditation to supervise research, School for Advanced Studies in the 
Social Sciences, Paris (EHESS). 

Fossato, Floriana. 2005. “La Télévision, Média du Pouvoir.” Pouvoirs 112:46–61.
Gamson, William. 1992. Talking Politics. Cambridge: Cambridge University Press.
Halimi, Serge. [1997] 2005. Les Nouveaux Chiens de Garde. Paris: Liber. 
Hibou, Béatrice. 2011. Anatomie Politique de la Domination. Paris: La Découverte.
Koltsova, Olessia. 2006. News Media and Power in Russia. London: Routledge. 
Krasztev, Peter, and Jon Van Til, eds. 2015. The Hungarian Patient: Social Opposition to an Illiberal 

Democracy. Budapest: Central European University Press.
Lemieux, Cyril. 2000. Mauvaise Presse: Une Sociologie Compréhensive du Travail Journalistique et de 

ses Critiques. Paris: Métailié. 
Lipman, Maria. 2007. “La Scène Médiatique en Russie: Déclin des Institutions et Montée en Puis-

sance de l’Industrie.” Outre Terre 19(2):125–134.
Obmanets, Alexandra. 2011. “Les Journalistes Expatriés dans les Médias Russes: Exemple de la 

Chaîne Internationale Russia Today.” Master’s thesis in sociology, French University College in 
Moscow.

Pasti, Svetlana. 2005. “Two Generations of Contemporary Russian Journalists.” European Journal of 
Communication 20(1):89–115.

Simons, Greg, and Dmitry Strovsky. 2006. “Censorship in Contemporary Russian Journalism in the 
Age of War Against Terrorism: A Historical Perspective.” European Journal of Communication 
21(2):189–211.

Thompson, John. 2000. Political Scandal: Power and Visibility in the Media Age. Cambridge: Polity.
Timchenko, Galina. 2015. Dorogaia redaktsiia: Podlinnaia istoriia Lenty.ru, rasskazannaia ee sozdate-

liami. Moscow: ACT. 
Vartanova, Elena, Andrey Vyrkovsky, Mikhail Makeenko, and Sergey Smirnov. 2016. “The Russian 

Media Industry in Ten Years: Industrial Forecasts.” Westminster Paper in Communication and 
Culture 11(1):65–84.

Zhao, Yuezhi. 2008. Communication in China: Political Economy, Power, and Conflict‬. New York: Row-
man & Littlefield.

Увольнения журналистов 
в России: 
политические конфликты 
и переговоры в редакциях

Франсуаз Досэ, Иван Шупин

Франсуаз Досэ  – сотрудник Университетского института Франции (IUF) и 
директор Центра русских, кавказских и центральноевропейских исследований 
(CERCEC, EHESS-CNRS), Исследовательский университет Парижа – PSL. Адрес 
для переписки: 54 bd Raspail, Paris, 75006, France. francoise.dauce@ehess.fr.

Иван Шупин – доцент политологии Университета Версаль-Сен-Кантен-ан-
Ивелин и сотрудник лаборатории PRINTEMPS (CNRS). Адрес для переписки: 
55 Avenue de Paris, Versailles, 78000, France. chupinivan@yahoo.fr.



AR TICLES58

В российском медиа-сообществе любое увольнение журналиста общественно-поли-
тического издания немедленно вызывает подозрения в ущемлении «четвертой 
власти». В этой статье мы анализируем случаи прекращения журналистской занято-
сти в свете взаимодействий конфликтующих сторон. Политические споры, которые 
имели место в российских СМИ в период между 2012 и 2014 годами, проливают свет 
на сложные формы компромисса и давления, объектом которых становятся журна-
листы. Мы отобрали три кейса (Gazeta.ru, «Коммерсант-Власть» и «Лента.ру»), что-
бы проиллюстрировать три разные модальности урегулирования политических спо-
ров в российских СМИ в середине 2010-х годов. Они показывают, что политический 
контроль вполне совместим с либеральным управлением медиа-компаниями, при 
котором в случае конфликта идут в ход финансовые обоснования, а также с привер-
женностью редакций кодексу профессиональной этики. Несмотря на различия, все 
три кейса прекращения трудовых отношений показывают стремление любыми пу-
тями избежать «политики». Ни авторитарный контроль, ни добровольный уход со 
стороны журналистов не позволяют описать, как осуществляется власть над россий-
скими СМИ. Скорее, мы наблюдаем компромиссные соглашения стремящихся избе-
жать политической огласки сторон, которые свидетельствуют о реконфигурации 
публичного пространства в России.

Ключевые слова: общественно-политические СМИ; политические конфликты; 
увольнение; трудовые споры; политический контроль


